Fototips#1

2010-02-09, 20:43:17 / Kategori: Fototips
Tänkte lägga upp lite fototips i bloggen som jag brukar använda mig av. :)

1. Stjärnformad sol
När man fotar i motljus och vill ha med solen i ett hörn i bilden eller så, så är det väldigt snyggt och effektfullt att göra den stjärnformad. Detta går att göra genom att ställa in kameran på dess minsta bländare, som brukar vara 22.
Det finns även ett speciellt filter som har ett ''rutnät'' på linsen, vilket bryter alla ljuskällor x4, x6, eller x8 (finns alltså tre att välja mellan beroende på hur mycket effekt man vill uppnå) och gör de stjärnformade. Filtret är perfekt för kvällsfotografering ex inne i stan där det finns mycket ljus.
Har inte ett sånt här filter själv, men har varit sugen på att köpa ett väldigt länge nu!

T.ex såhär kan det se ut med ett Star Filter 6. Bild lånad från Google.

2. Heart Bokeh
Bokeh är japanska och betyder suddig. Man brukar kalla bilder där alla ljuskällor är ur fokus och blir till runda prickar för bokeh. Ex såhär:


Men det kan bli lite tråkigt i längden tycker jag iallafall, om man inte har ljuskällor med en massa olika färger förstås. Så något man kan göra är att skapa antingen en kåpa eller fåll eller vad vi nu ska kalla det, av ex kartong där man skär ut hjärtan och sedan sätter på objektivet. Och med kåpa/fåll menar jag alltså ex en toarulle (fast man behöver något med samma diameter som objektivet såklart), och i ena änden sätter man en kartongbit eller svart papper med utskurna hjärtan.
Alternativt fäster man bara en rund pappersbit med utskurna hjärtan på linsen, gärna lite större diameter än linsen så att ingen tejp syns. Resultatet blir då att alla dessa runda ljuskällor blir nu istället hjärtformade (: väldigt fint om man får till runda och fina hjärtan. (:

3. Mjuka upp bilden
Om man ska fota ex levande ljus inomhus på eftermiddagen när det är lite mörkare, eller om man kanske ska fota porträtt med ett vitt och mjukt tema, så vill man kanske också gärna mjuka upp sina bilder utan att behöva redigera dem i efterhand. Detta kan man uppnå på två sätt utan att behöva lägga pengar på ett diffusions- eller dimfilter.
Det första är att trä på en väldigt ljust beige nylonstrumpa så den sitter sträckt över linsen. Detta ger en mjuknande och lite dimmig effekt om man vill tex romantisera en bild. Man kan använda sig av en mörkare beige men det kräver mycket ljuskällor.
Det andra sättet är att smeta på lite vaselin på UV-filtret (ej direkt på linsen), mer eller mindre beroende på vilken effekt man vill uppnå. Vaselinet gör bilden diffus och drömmande. Själv brukar jag använda mig av väldigt lite eftersom det lätt blir för dimmigt och kameran får svårt att fokusera, fast självklart kan man ju göra det manuellt. :) Man kan även smeta lite vaselin på endast vissa partier på linsen för att mjuka upp speciella ställen i bilden.

Tre förhoppningsvis användbara fototips till er. Fler kommer (:
Imorgon ska jag köpa grejer till det, enligt mig, ultimata fototipset. : D Kommer bli riktigt bra tror jag. Ska visa i bloggen så fort jag fått ihop det och fotat lite bilder.

Ciao!

matilda

fin blogg du har :)



2010-02-09, 23:08:59 URL: http://matilove.blogg.se/



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?