Fototips#2: GÖR DITT EGET FISHEYE FÖR 49KR!

2010-02-11, 14:05:33 / Kategori: Fototips
Idaaaaag ska jag tipsa om något jävligt coolt och användbart enligt mig. Vet inte om det är många som redan hört talas om detta men jag hade aldrig gjort det iaf möhö 8D

Jag är nog inte ensam om att ha suktat efter ex detta:

Fisheye-objektiv från Nikon, 7950 kr.

Men. Vilken fotointresserad student har råd att lägga 8000 kr bara sådär på ett objektiv utan att spara i 457645 år först? Näe.
Sååååå, här är lösningen:


Det du behöver är:
¤ Penna
¤ Linjal
¤ Linslock
¤ Dörrkikare
+ Borr



Börja med att mäta ut exakt mitten på linslocket. Utgå t.ex från knapparna man öppnar locket med eftersom de är centrerade, eller om man som på mitt lock har någon liten text på insidan.


Det är viktigt att man använder sig av ett plant lock, och inte ett med en massa....skit..i mitten, haha, som det till höger. Dock köpte jag det linslocket först eftersom jag inte hittade något annat och tänkte att jag i värsta fall får hålla i locket när jag fotar så det inte ramlar av, men sen upptäckte jag att min pappas analoga system hade ett plant lock. Bytt i bytt : D höhöhö.


Köp en dörrkikare på ex Clas Ohlson, kostar 49 kr. Ta ur själva kikaren ur behållaren för att få mer bild (:


Sedan börjar borrandet 8) Kan vara bra att utnyttja en vuxen i närheten till detta. Pappor funkar skitbra!
Börja gärna med en handborr för att kunna borra sakta så man inte spräcker hela locket. Vi bytte tjocklek på borren fyra ggr, började med 3mm, sen 6, 8 och sist 10mm, också för att inte spräcka locket. Man får slipa hålet ännu lite större eftersom det behövs ca 12mm till kikaren.



Sedan är det bara att försiktigt skruva i kikaren i linslocket :D VOÍLA! Ett hemmagjort fisheye för 49 spänn, i princip gratis. Men som sagt kan det ju tillkomma lite för ett linslock om man inte har ett extra ^-^







Haha, det är ju ganska uppenbart att kvalitén inte kan jämföras med ett riktigt fisheye-objektiv, iofs fotade jag dessa bilder snabbt igår kväll när jag var färdig i sjukt dåligt ljus, men det är iallafall en kul effekt och för en så billig peng så borde fan alla testa det här! :D gör det ännu roligare att fota :3

ENJOY!



wire

fina bilder, söt blogg med



2010-02-11, 14:52:33 URL: http://wiretowire.blogg.se/

L I S A G - foto & vardag

ååh, häftig effekt!:D



2010-02-11, 15:35:57 URL: http://galien.blogg.se/

Jenni

MATILDA SCHELIN!!1

I FUUCKING LOVE U WITH ALL MY HEART <3

DU ÄR FAN TA MIG BÄST I HELA DENNA VÄÄÄRLD...

delad plats med Emma och mig då assåå :*

FUCK ME FROM BEHIND VAD KLOCKRENT!!!



2010-02-11, 17:07:22 URL: http://inbox.blogg.se/

Madeleine

Häftigt! Det där hade jag aldrig kommit på! ^^



2010-02-12, 10:03:50 URL: http://madeleinesmap.blogspot.com

Alvina

OOOOh naajs, måste verkligen prova det där :D



2010-02-12, 15:58:03

Jessica

åh coolt! det där måste jag testa :D



2010-02-12, 19:03:06 URL: http://ohsweetmother.blogg.se/

fredde

Nice med sån kreativitet XD annars kan man ju bara lägga ut 500-600 kr och köpa ett fisheye "filter"?



2010-02-13, 14:16:53

V

asssså ! asbra tips men var det samma märke på din analoga och din digitala ? locket till min analoga passade inte ! :(:(:(:(:(:( ledsen



2010-02-15, 12:03:27 URL: http://vickys.se/

matilda svarar

till V:

nej det var inte samma märke på dem, min kamera är Nikon och min pappas analoga är Canon ;) men locken ska passa så länge det är samma millimeter, i mitt fall 52mm :) canon brukar dock ofta ha 58 på de flesta objektiv har jag hört, är ju inte så insatt i canon haha ;)



2010-02-15, 19:03:01

Laura

är det inte smartare att redigera fisheye i ps? :P



2010-02-16, 20:05:03

matilda

svar till laura:

Jo visst det kan man ju göra om man har photoshop, men iallafall jag har inte det, så varför inte göra ett eget ist för att redigera i efterhand? :)



2010-02-16, 20:58:24

Henrik

Tja! Läste precis ditt lilla tips. Haha fick upp sånt jävla pepp så ska dra och köpa en dörrkikare nu direkt och fixa. Enda jag ska göra annorlunda är att kapa av dörrkikaren så den ligger plant med locket. Kommer inte så så knarkigt ut om man sliter upp kameran på en fest etc :)



Får se hur de går.



tjaa



2010-03-11, 14:28:07



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?